SdKfz 221/222/223
SdKfz 221/222/223
Obrněná vozidla této typové řady používala Osa – hlavně Třetí Říše. Byly to první obrněné prostředky ve válce a používá je mnoho vyspělých států dodnes. V roce 1936 vyhrála firma Horch konkurz a začala vyvíjet vozidlo s náhonem na všechny 4 kola. Rozhodovalo se mezi dvě podvozky – jeden měl motor vzadu a druhý vpředu. Nakonec se rozhodlo o podvozku s motorem vzadu a začal se sériově vyrábět pod označením SdKfz 221. Byl poháněn vodou chlazeným osmiválcem do V Horch s výkonem 75 Hp s pětistupňovou převodovkou. Věž byla ze shora otevřená a osádku tvořili dva muži – jeden řidič v přední části a druhý velitel ve věži, který byl i střelec. Síla pancéřování byla od 5 – 15 mm, byl vyzbrojen kulometem MG 34, samopalem MP38(40) a protitankovou puškou Panzerbühse 39 ráže 7,92 mm. U některých byl odstraněn kulomet a protitanková puška a byly nahrazeny Panzerbühse 41 ráže 28 mm.
Takticko-technická data:
Posádka: 2
Šířka: 1,95 m
Délka: 4,8 m
Výška: 1,7 m
Hmotnost: 4 t
Pancéřování: 5 – 15 mm
Hlavní zbraň:
Panzerbühse 39 ráže 7,92 mm a
Panzerbühse 41 ráže 28 mm
Sekundární zbraně: MG 34, MP38(40)
Pohon: Horch 75 Hp
Max.rychlost: 80 km/h
Dojezd: 320 km/h
- používají se i v dnešní době i když modernizované, n rozvojových státech
- byl to první obrněný automobil použitý ve válce
- Panzerbühse 41 mohl prostřelit 50 mm silný pancíř do vzdálenosti 500 m
Názor: Je to dobré vozidlo jeho nevýhodou je poměrně slabý pancíř.
Autor: Thomson
Zdroj: Palba.cz, Panzernet.net